Extra debitering till följd av inglasning

I dagarna har de flesta som låtit göra en inglasning fått en extra debitering på oktober månads avgiftsavi.

Detta är för extra kostnader i samband med inglasningen, sådant som inte kan direktdebiteras var och en som låtit göra en inglasning. Kostnaderna har tillfälligt hamnat på föreningen, men nu skickas de vidare. Debiteringen den här gången täcker startbeskedet från kommunen och den kontrollansvariges (KA) arbete med Brand-PM och syn på plats. Det här är tillkommande kostnader som det informerades om vid stämmorna i okt-2019 och jan-2020 då vi tog beslut om val av inglasning. Till det tillkommer även kostnader för slutbesiktning, avslutande KA och slutbesked.

Observera att dessa kostnader är inget som föreningen tar ut, och det är kostnader som alltid tillkommer vid ny-/till- och ombyggnad. Styrelsen rekommenderade Lumon som leverantör och beslut fattades vid stämman, men inglasningarna är en sak mellan Balkonginglasning Syd och lägenhetsinnehavare, som inte föreningen är inblandat i.

I samband med brandsynen påpekades att brandskyddet måste förstärkas med en värmeexpanderande brandskyddstejp. Detta var inget som förutsågs i den ursprungliga planeringen. Kostnaden för brandskyddstejp, ytterligare besiktningar och preliminärt slutbesked kommer att debiteras under första kvartalet 2021

Tillagd måndag 9 november, 13:12

Inom kort kommer HSB att skicka ut hyresavier för första kvartalet 2021, där resterande kostnad samt slutdebitering av extra kostnader i samband med inglasning kommer att finnas med. Mer information samt fakturaunderlag kommer inom kort.